Narrative Advertising: de krachtigste reclame die er is

door | mrt 9, 2021 | Affiliate marketing | 0 Reacties

Verkopen door middel van een verhaal, maar zonder een directe verkoop te doen. Huh? We hebben het over narrative advertising. Het is een vorm van adverteren die al jarenlang gebruikt wordt, maar steeds geraffineerder wordt toegepast. Vandaag zoeken we uit wat het precies is en hoe ook jij hier gebruik van kunt maken.

Advertising door verhalen te vertellen

Reclame maken zonder directe promotie? Ja, dat is nog steeds krachtig! Narrative advertising gaat namelijk verder dan alleen storytelling. Hoeveel interessanter is een authentiek en goed verteld verhaal, dan een advertentie waar het product alleen maar geprezen wordt? Met een strategisch verhaal ga je dieper in op het gevoel. Je laat het publiek een band met je opbouwen of sterker nog, zichzelf in jou herkennen. Je vertelt vanuit het hoofd en het hart. Met expressie en emotie. De potentiële consument voelt zich hierdoor met jou verbonden.

Narrative advertising, hoe werkt dat?

Het gebeurt overal om je heen, je staat er alleen niet bij stil. Het gebeurt namelijk veel vaker dan dat je denkt. Via video, blogs, het nieuws en zelfs via de radio. Voorbeeld; wat als ik je help herinneren dat Max Verstappen de fles wijn meenam bij een gezin om het kerstdiner te vieren? Jumbo wenst alle families van Nederland aan het eind van het spotje een geweldige kerst. Geen aanbiedingen, geen kortingen en geen prijzen die er genoemd worden. Maar het liedje dat o.a. door Jeroen van der Boom, Roy Donders en Max himself gezongen wordt, vertelt één samenhangend verhaal. Namelijk dat ze samen kerst vieren. Je ziet uiteraard een overvolle tafel met eten en dat lekkere feestmaal komt natuurlijk bij de Jumbo vandaan.

De narrative zorgt voor storytelling

Door de narrative vorm je een beeld voor je. Een ideaalbeeld van hoe jij het ook graag wil hebben. Bij de lezer of de luisteraar creëer je hierdoor mogelijkheid tot verbeelding en visualisatie. Je hebt van een simpel verhaal een krachtig inspirerend plan gemaakt.

Er is een persoon waar je naar luistert. Je kan je inleven in zijn of haar verhaal. Je voelt de succeservaring met deze persoon mee aan de hand van zijn of haar verhaal. Het publiek beleeft het verhaal achter of gevolg van het resultaat van het product of dienst. Je verkoopt een product of dienst door het gevoel eromheen indirect te verkopen. Je creëert met narrative advertising dus een verhaal waar de lezer onderdeel van wil worden.

Narrative advertising door reviews

Voorbeeld: ‘Ik rookte anderhalve pak sigaretten per dag voordat ik aan NicoX begon. Ik kon niet zonder tussenpauze de trap meer oplopen. Mijn huisarts attendeerde mij om te stoppen en had een eenvoudige oplossing genaamd NicoX. Het was een pretje om te stoppen. Ik had behoorlijk wat bijwerkingen, zoals hoofdpijn en misselijkheid, maar geen verlangen naar een sigaret meer. Voor het eerst sinds jaren kan ik sportieve activiteiten ondernemen met mijn kinderen en dat is me alles waard.’

Er wordt niet direct iets verkocht. Sterker nog, het wordt zelfs deels afgekraakt. Maar de authenticiteit wint het hier, waardoor je het product alsnog wil hebben! De eerste en laatste zin van een verhaal is wat je onthoudt. In dit geval is de laatste zin de ultieme droom van vele rokers.

Aan de slag met narrative advertising

Het opzetten van een narrative is wel een aparte tak van sport. Het gaat verder dan een goed verhaal hebben en je moet kennis van online marketing hebben om de funnel op de juiste manier in te zetten. Het vergt dus analytisch vermogen en creativiteit. Denk aan de principes van Cialdini en verstand van conversie optimalisatie en content marketing. Kortom; specialismes die je óók nodig hebt bij goede affiliate marketing! Ben jij hiernaar opzoek of wil je hier meer informatie over inwinnen? Neem hier contact met ons op. Samen gaan we opzoek naar het verhaal achter jouw bedrijf of website. We maken voor jou een tactiek en strategie om te achterhalen welke narrative we voor jou gaan uitwerken. Vervolgens is het tijd voor de uitwerking en gaan we natuurlijk voor het meest optimale resultaat!

Danique

Hi! Mijn naam is Danique, een online marketeer die gespecialiseerd is in content, advertising, conversie optimalisatie en customer journeys. Met veel passie bijt ik me dagelijks vast in de data om winstgevende campagnes en websites te maken!