Waarom is deeplinken zo belangrijk?

door | mrt 10, 2021 | Affiliate marketing | 0 Reacties

Als je al even bezig bent met affiliate marketing, dan heb je de term ‘deeplinken’ waarschijnlijk vaker voorbij zien komen. Het komt steeds vaker naar voren en krijgt meer waarde onder online marketeers. Wat is het precies en waarom is het zo belangrijk?

Wat is deeplinken?

Deeplinken is het verwijzen naar een onderliggende pagina op een bepaald domein. Normaal gesproken krijg je een affiliate link die bijvoorbeeld naar de homepage leidt, maar dat is met deeplinken niet zo. Daarmee link je namelijk direct naar een productpagina, categoriepagina, of een ander soort pagina.

Hiermee creëer je een enorme boost in je sales, want nog te vaak wordt er verkeer verloren op de homepage. Logisch, want die is vaak totaal niet relevant en sluit niet aan bij de verwachtingen.

Wie geen gebruik maakt van deeplinks loopt risico een groot deel van de bezoekers te verliezen, en dus ook inkomsten mis te lopen.

Bezoekers hebben weinig geduld. Heel weinig. Je wil het aanbod dus zo naadloos mogelijk aan kunnen bieden. Als een bezoeker ook maar een héél klein beetje moet gaan zoeken, haakt hij al af.

Dat komt door de luxe die we hebben tegenwoordig. Alle informatie is altijd binnen handbereik en als een website die niet snel genoeg kan leveren zijn er 1001 anderen.

Deeplinks hebben een positief effect op de kwaliteit en effectiviteit van je website. Google hecht namelijk veel waarde aan relevantie. Dus hoe beter de journey door je website is, hoe leuker Google je vindt!

Deeplinken naar productpagina’s

Een voorbeeld van deeplinken is naar overzichtpagina’s. Met name webshops zijn daar goed in. Bijvoorbeeld een fashion webshop die direct link naar een overzichtspagina met alleen maar jurken. In dit geval is het heel verstandig om naar een overzicht te linken en niet naar een product specifiek.

Het assortiment verwisselt nog wel eens en het is zonde als je steeds gebroken links krijgt of een nieuwe moet maken.

Verschillende manieren van deeplinken

Een specifiekere variant van deeplinken is door producten uit te lichten. Als een bezoeker een bepaald product interessant vindt, zal deze op de bijbehorende link klikken. Bij het maken van zo’n link doe je er verstandig aan het bestelproces van de websitebezoeker in het achterhoofd te houden, het verwijzen naar vele adverteerders kan namelijk het bestelproces verstoren. Ga dus niet in 1 artikel allemaal verschillende producten van verschillende leveranciers aanbieden.

Daarom is het wel slim om bijvoorbeeld verschillende items van Bol.com in een artikel te stoppen. De kans is dan groter dat ze ook nog eens bij je terugkomen. Je werkt namelijk aan je betrouwbaarheid.

Maak het dus altijd zo relevant en logisch mogelijk en ga niet zo veel mogelijk links in een artikel stoppen. Dat gaat juist tegen je werken.

Deeplinken vanuit een e-mailcampagne

Deeplinking is ook mogelijk door inschrijfformulieren te maken en deze te koppelen aan een pagina. Als een bezoeker zich bijvoorbeeld inschrijft op de pagina met voetbalkleding, dan is de kans groot dat hij of zij geen interesse heeft in squash. Door eerst onderzoek te doen naar waar je bezoeker in is geïnteresseerd, kun je met e-mail een goede campagne opzetten. Je verstuurt alleen relevante e-mails, gekoppeld aan deeplinks. Ook op die manier kun je een verhoogde conversie bereiken.

Als je nog een lijst moet opbouwen, is het verstandig om direct tags mee te geven aan mensen die via een bepaalde pagina binnen zijn gekomen. Via Mailblue kun je dit heel makkelijk instellen.

Hoe kun je deeplinken?


Deeplinken klinkt moeilijker dan het is. Je kunt werken met behulp van datafeeds. De data wordt opgehaald uit een bestand, om vervolgens te segmenteren.

Bij het segmenteren haal je alleen de producten op die je echt wilt ophalen. Na dit proces heb je echter vooralsnog slechts de data, vanaf dan begint het werk van de online marketeer: er moeten visuele elementen toegevoegd worden. Deze manier van deeplinking is zeer effectief en vergt relatief weinig onderhoud. De data uit de feed is immers continu actueel.

Op deze manier kun je bijvoorbeeld een categorie maken van schoenen en daarnaar linken.

Als je de website niet in eigen beheer hebt kun je het best even contact opnemen met de aanbieder. Die kunnen dan vaak wel een deeplink voor je aanmaken als dat nodig is!

‘Cloaken’ met deeplinking

Voor de wat ervaren online marketeer: zoekmachines waarderen veel affiliate links niet altijd. Spiders van Google ontdekken makkelijk dat affiliate links altijd eenzelfde opbouw hebben.

De daadwerkelijke aanbieder krijgt daarom sneller voorrang in de zoekresultaten. Dit merk je niet altijd, maar zeker als er veel concurrentie is kan Google dit meenemen in de vertoningen.

Gelukkig is daar een oplossing voor gekomen en dat heet ‘cloaken’. Het werkt als volgt: binnen je website maak je een nieuwe afzonderlijke map aan. Noem hem bijvoorbeeld ‘partners’.

In die map maak je een html-bestand die de bezoeker doorstuurt naar jouw unieke affiliatelink. Voor de volledigheid kun je erbij zetten dat de bezoeker wordt doorgestuurd.

Wees daarbij wel bewust van je woordkeuze, anders kan het zorgen voor een daling van het aantal clicks.

Vervolgens gaan we de robots.txt bewerken. We voegen de regel ‘Disallow:/partners/’ toe. Spiders van Google zullen deze map dan niet indexeren.

Vanaf je website kun je dan verwijzen naar deze verborgen map en zoekmachines zullen de link niet herkennen als affiliate link.

Als je zeker wil weten dat je pagina niet wordt geïndexeerd kun je nog een rel=”nofollow” meegeven aan de link, maar vaak is dat niet nodig.

Dit is de ‘cloaking’-methode voor deeplinken en zeker een aanrader als je in een niche met veel concurrentie zit.

Heb je nog weinig ervaring? Ga hier dan nog niet mee aan de slag, maar ga vooral eerst werken aan je website en het trekken van veel relevant verkeer.

Heel veel succes!

Danique

Hi! Mijn naam is Danique, een online marketeer die gespecialiseerd is in content, advertising, conversie optimalisatie en customer journeys. Met veel passie bijt ik me dagelijks vast in de data om winstgevende campagnes en websites te maken!