De Google Page Experience update: wat moet je erover weten?

door | apr 27, 2021 | SEO | 0 Reacties

Het was al eerder aangekondigd in 2020, maar Google komt ook dit jaar weer met een grote update. Eentje die was vertraagd, maar niet minder belangrijk is. We hebben het over de Google Page Experience. Wat de update inhoudt en waar je op moet letten bij je website? Vandaag duiken we erin.

De impact van Google updates op je rankings

Google updates zijn voor de meeste marketeers (en dan met name SEO-specialisten) niet heel geliefd. Ze kunnen in sommige gevallen zelfs zorgen voor immense drops in verkeer en daarmee ook de inkomsten.

Gelukkig kun je je wel redelijk goed voorbereiden. Google is namelijk niet altijd transparant in wat een update precies inhoudt en waar je website op gekwalificeerd wordt, maar in dit geval hebben ze dat wel gedaan.

Focus bij de Google Page Experience

De Google Page Experience update is niet echt een verrassing meer. Hij was niet alleen al eerder aangekondigd, het was ook al duidelijk dat Google steeds meer waarde hecht aan online belevingen. Dat websites daar dus alsmaar strenger op worden beoordeeld is niet gek. Deze update is volledig gericht op het belonen van websites die mobile-friendly zijn. En tegelijk dus het straffen van websites die dat niet zijn.

De Google Page Experience bestaat uit een reeds bestaande factoren als mobielvriendelijkheid, safe-browsing, HTTPS en opdringerige interstitials (schermvullende pop-ups op mobiel). Een nieuw deel is Web Core Vitals: Google’s benaming voor drie laadsnelheid- en ervaringsfactoren

Maar geen zorgen, in een paar stappen ben je voorbereid en weet je waar je aan moet werken.

Stap 1: Google Search Console’s Core Web Vitals

Als je al langer bezig bent met affiliate marketing dan heb je ongetwijfeld al lang Google Search Console. Is dat nog niet het geval? Dan moet je dat zo snel mogelijk downloaden en installeren. Dat doe je gemakkelijk door een txt-bestand aan je DNS toe te voegen. Voorheen kon het door het laten uitlezen van je Google Analytics, maar aangezien ook bij Analytics het een en ander verandert (GA4 namelijk) werk je tegenwoordig via de DNS-instellingen. Als je daar niet uitkomt, weet de hostingpartij je daar wel bij te helpen.

Zodra het geïnstalleerd is kan het tot 48 uur duren voor data inzichtelijk wordt, dus hou daar rekening mee. Voor nu gaan we uit van een bestaand account.

Je gaat naar je Search Console en opent aan de linkerkant ‘Site-vitaliteit‘. Onderstaand zie je een voorbeeld van een website van mij: bloglife.nl ik doe daar niet zoveel mee, dus ik was benieuwd in hoeverre hij al klaar zou zijn voor de nieuwe update. Meteen een goed voorbeeld, want dat is hij dus niet. Laten we kijken wat er allemaal zou moeten veranderen.

Google Page Experience

De Google Page Experience gaat zich enorm focussen op de online beleving van een website en gebruiksvriendelijkheid komt centraal te staan. Dat betekent dat je mobiele versie beter moet zijn dan de desktop versie, want dat is waar in 90% van de gevallen het meeste verkeer op binnenkomt.

Als je naar de Site vitaliteit gaat (Core Web Vitals in de Engelse versie), dan zie je dat er twee opties verschijnen. De eerste is de mobiele weergave, de tweede de desktop weergave. Per weergave zie je hoeveel goede URL’s je hebt en hoeveel slechte of minder goede URL’s je hebt.

Bloglife.nl is in dit geval nog niet zo spannend, want ik heb nog te weinig pagina’s om er écht iets over te kunnen zeggen, maar in dit voorbeeld kun je in ieder geval zien waar je naar moet kijken.

core web vitals

Voor nu ziet het er heftig uit met al het rood en geel, maar het mooie is dat je precies kunt zien wat je eraan kunt en moet doen. Daar ga je ook termen als CLS en LCP tegenkomen. Geen zorgen, die leg ik je zo uit.

Core web vitals

Hierboven zie je precies wat er verbeterd moet worden. In mijn geval is de laadtijd te lang voor veel pagina’s. Dat is gelukkig iets waar je snel en relatief gemakkelijk wat aan kunt doen. Denk aan het verkleinen van afbeeldingen, het weghalen van onnodige code en het verwijderen van plugins. Plugins voegen heel veel code toe aan een website die het vaak troebel en daardoor traag maakt.

Aandachtspunten van Google Page Experience

De Google update kijkt naar een aantal onderdelen van een website:

  • Largest Contentful Paint (LCP): laadsnelheid (hoe snel zie je elementen op de pagina?), doel <2,5 seconden
  • First Input Delay (FID): interactiviteit (hoe snel kun je acties uitvoeren?), doel <100 ms
  • Cumulative Layout Shift (CLS): visuele stabiliteit (verplaatsen elementen tijdens laden?), doel <0,1

Zorg dus dat je aan de slag gaat met de snelheid van je website! Dat is altijd al een belangrijke factor geweest om hoog te ranken, maar het wordt alsmaar strenger beoordeeld.

Stap 2: Fix alle errors op mobiel en desktop

Begin met de mobiele weergave (die is immers belangrijker) en ga vervolgens naar de desktop weergave. Werk alle errors weg en blijf optimaliseren. Controleer wekelijks of er nieuwe meldingen bij zijn gekomen of dat je goed op weg bent.

Stap 3: verwijder alle schermvullende pop-ups (op mobiel)

Niets is zo hinderlijk als niet goed door een website kunnen scrollen op mobiel omdat een pop-up de boel blokkeert. Check daarom je website op verschillende mobiele weergaves en zorg dat de pop-up niet het hele scherm vult én makkelijk weg te klikken is.

Dit is meteen een mooie gelegenheid om je website op te schonen en te kijken naar wat nog écht belangrijk is. Haal zoveel mogelijk afleiding voor de lezer weg en geef enkel waarde. Dat levert je op de lange termijn nog altijd het meest op.

Bereid je voor op de update

Wacht niet af. Als de update is uitgerold en je gaat dan pas optimaliseren, dan ben je te laat en heb je een flinke inhaalslag te maken.

Voorkom de bezoekersdip en blijf aan de technische kant van je website werken. Het lijkt misschien iets wat je af en toe op moet pakken, maar als je het goed wil doen (en dat wil je) dan is het een ongoing proces waar je wekelijks en het liefst dagelijks aan werkt.

Wil je graag wat hulp bij de SEO, of wil je weten wat we voor jou kunnen doen? Dan kun je gratis met ons een gesprek inplannen, dan sparren we over de mogelijkheden!

Danique

Hi! Mijn naam is Danique, een online marketeer die gespecialiseerd is in content, advertising, conversie optimalisatie en customer journeys. Met veel passie bijt ik me dagelijks vast in de data om winstgevende campagnes en websites te maken!